Call Me Maybe
sweet owner

Navigation : touch hover image



Diaries Owner Linkies Stuff

hello peeps ! welcome to superb blog. This is my study blog for Sejarah SPM. Thank for reading my blog!


Recent Post!

Credits!

basecode: Mrs.BaekYeol
Edit by: Lovely Syuu
Re-Edited By: Rem Tokimiya
Others: Rem Tokimiya 

Blog Archive!



Falsafah Peningkatan Bidang Pendidikan Tamadun China Peningkatan Bidang Pendidikan Tamadun India Peningkatan Bidang Pendidikan Tamadun Rom Peningkatan bidang pendidikan tamadun Yunani Peningkatan Sosial Peningkatan Ekonomi Tamadun China Peningkatan Ekonomi Tamadun India Peningkatan Ekonomi Tamadun Yunani Peningkatan Ekonomi Perluasan Kuasa Tamadun China Perluasan Kuasa Tamadun India Perluasan Kuasa Tamadun Yunani Perluasan Kuasa Perundanagn Tamadun China Perundangan Tamadun India Perundangan Tamadun Rom Perundangan Tamadun Yunani Perundangan Pemerintahan dan Pentadbiran Tamadun China Pemerintahan dan Pentadbiran Tamadun India Pemerintahan dan Pentadbiran Tamadun Rom Pemerintahan dan Pentadbiran Tamadun Yunani Latar Belakang Tamadun China Latar Belakang Tamadun India Latar Belakang Tamadun Rom Latar Belakang Tamadun Yunani Bab 2 Peningkatan Tamadun Sumbangan Tamadun Hwang Ho Ciri-ciri Tamadun Hwang Ho Tamadun Hwang Ho Sumbangan Tamadun Indus Ciri-ciri Tamadun Indus Tamadun Indus Sumbangan Tamadun Mesir Ciri-ciri Tamadun Mesir Tamadun Mesir Sumbangan Tamadun Mesopotamia Ciri-ciri Tamadun Mesopotamia Tamadun Mesopotamia Proses Pembentukan Tamadun Pengertian Tamadun Bab1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia Parthenon Tamadun Rom Tamadun Besar Chine


Tamadun Mesopotamia



Lokasi
Tamadun Mesopotamia merupakan tamadun terawal dan juga dikenali sebagai Tamadun Sumeria. Perkataan Mesopotamia berasal berasal daripada Yunani yang bermakna tanah antara dua sungai.Tamadun Mesopotamia muncul di sekiar Sungai Tigris dan Sungai Euphrates. Oleh itu ia dikenali sebagai"Tanan di Antara Dua Benua". Orang Sumeria dipercayai ke kawasan ini dari kawasan pergunungan yg berhampiran atau dari tempat lain ke tempat lain menerusi laut. Sunga Tigris dan Sungai Euphrates yang mengalir dari kawasan pergunungan di Turki ke tanah lembah di Iraq hinggalah ke Teluk Parsi di bahagian Selatan.


Tempoh Masa

Tamadun ini berkembang daripada petempatan awal zaman Neolitik antara tahun 7000-500 S.M.Padaa tahun 3500 S.M. Wilayah Mesopotamia telah berkembang menjadi pusat tamadun awal.Terdapat banyak kerajaan, berkembang dan akhirnya jatuh di lembah Mesopotamia.Kerajaan yang terawal ialah Sumeria yang bermula pada tahun 3500 S.M..Manakala kerajaan Chaldea merupakan kerajaan yg terakhir yg jatuh pada tahun 539 S.M.Selepas kejatuhan Chaldea, tamadun Mesopotamia telah dikuasai oleh Parsi.Amtara kerajan Mesopotamia yg terkenal termasuklah Sumeria, Akkad, Ur, Babylon Lama dan Assyria.

Proses pembentukan tamadun


  1. Proses pembentukan tamadun Mesopotamia dapat dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu bahagian utara dan bahagian selatan Bandar Baghdad. 
  2. Bahagian utara bandar Baghdad meliputi kawasan pertengaahn Sungai Tigris hingga ke Utara termasuk kawasan Sungai Zab yang dikenali sebagai Assyria.
  3. Bahagian Selatan bandar Baghdad pula meliputi kawasan sungai Tigris dan sungai Euphrates yang hampir bercantum.
  4. Kawasan ini dikenali sebagai Babylon yang terbahagi kepada dua bahagian iaitu Akkad di Utara dan Sumeria di Selatan.
  5. Perkataan Sumeria berasal dariapada nama kuno yang merujuk kepada wilayah di selatan Iraqdan iaitu Sumer.
  6. Kawasan ini, pada awalnya didiami oleh etik Semitik dan orang yang tidak diketahui asal usulnya.
  7. Orang Sumerian bukanlah peneroka awal kerana sebelumnya kebudayan Neolitik telah lam wujud danberkembang di wilayah ini.
  8. Orang Sumeria telah berhijarah ke wilayah ini dan  membina petempatan serta menjalankan aktiviti    pertanian melalui kerja menebus tanah dgn membina sistem pengairaan.
  9. Aktiviti ini telah membawa kepada lebihan penghasilan makanan yg mampu menampung keperluan penduduk yg semakin bertambah.
  10. Perkampungan awal kemudianya berkembang secara evolusi kepada bandar dan seterusnya beberapa buah negara kota seperti Kish, Nippur, Lagash, Uruk, Ur, Eridu, Assur dan Mari.
  11. Kesemua negara kota ini terletak di sepanjang sungai.