Call Me Maybe
sweet owner

Navigation : touch hover image



Diaries Owner Linkies Stuff

hello peeps ! welcome to superb blog. This is my study blog for Sejarah SPM. Thank for reading my blog!


Recent Post!

Credits!

basecode: Mrs.BaekYeol
Edit by: Lovely Syuu
Re-Edited By: Rem Tokimiya
Others: Rem Tokimiya 

Blog Archive!



Falsafah Peningkatan Bidang Pendidikan Tamadun China Peningkatan Bidang Pendidikan Tamadun India Peningkatan Bidang Pendidikan Tamadun Rom Peningkatan bidang pendidikan tamadun Yunani Peningkatan Sosial Peningkatan Ekonomi Tamadun China Peningkatan Ekonomi Tamadun India Peningkatan Ekonomi Tamadun Yunani Peningkatan Ekonomi Perluasan Kuasa Tamadun China Perluasan Kuasa Tamadun India Perluasan Kuasa Tamadun Yunani Perluasan Kuasa Perundanagn Tamadun China Perundangan Tamadun India Perundangan Tamadun Rom Perundangan Tamadun Yunani Perundangan Pemerintahan dan Pentadbiran Tamadun China Pemerintahan dan Pentadbiran Tamadun India Pemerintahan dan Pentadbiran Tamadun Rom Pemerintahan dan Pentadbiran Tamadun Yunani Latar Belakang Tamadun China Latar Belakang Tamadun India Latar Belakang Tamadun Rom Latar Belakang Tamadun Yunani Bab 2 Peningkatan Tamadun Sumbangan Tamadun Hwang Ho Ciri-ciri Tamadun Hwang Ho Tamadun Hwang Ho Sumbangan Tamadun Indus Ciri-ciri Tamadun Indus Tamadun Indus Sumbangan Tamadun Mesir Ciri-ciri Tamadun Mesir Tamadun Mesir Sumbangan Tamadun Mesopotamia Ciri-ciri Tamadun Mesopotamia Tamadun Mesopotamia Proses Pembentukan Tamadun Pengertian Tamadun Bab1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia Parthenon Tamadun Rom Tamadun Besar Chine


Peningkatan Bidang Pendidikan Tamadun India


  1. Dalam tamadun India, Zaman Vedik telah dianggap sebagai permulaan peningkatan dalam bidang pendidikan.
  2. Pendidikan pada zaman ini sangat memetingkan keagamaan dan agama Hindu menjadi asasnya.
  3. Kaum lelaki telah mendominasikan pendidikan pada zaman ini dan bagi kaum wanita pula mereka tidak mempunyai ruang untuk menerima pendidikan 
  4. Perhatian diberikan terhadap pembelajaran kitab-kitab Veda dan bahasa Sanskrit yang menjadi sumber pendidikan dan pengajaran yang penting.
  5. Kitab-kitab veda dihafal bagi mendalami isinya.
  6. Pendidikan yang berteraskan agama Hindu dan Buddha adalah untuk menyediakan manusia bagi menghadapi hari selepas mati.
  7. Oleh itu, pendidikan agama menjadi tumpuan utama dalam bidang pendidikan.
  8. Segala hukum agama harus dipelajari supaya mereka dapat hidup dengan sempurna dengan nilai-nilai murni yang diajar oleh agama.
  9. Pendidikan peringakat tinggi telah bermula selepas 100 S.M. di Kolej Brahman, sebelum ini pendidikan telah diajar di istana dan di rumah.
  10. Sebuah Universiti Buddha iaitu Nalanda telah ditubuhkan pada adab keempat Masihi.
  11. Untuk mencapai taraf sebagai Brahmin yg berpendidikan, seseorang harus menghafal pelbagai buku agama khususnya Veda yang mengandungi peraturan ritual, mantera dan lagu-lagu agama.
  12. Mereka juga harus mempelajari karya saintifik dan falsafah.
  13. Pendidikan tamadun India juga adalah untuk meningkatkan ilmu sains dan juga bertujuan untuk menambahkan ilmu serta mengatasi buta huruf selain mendapat jawatan dalam kerajaan.